Saturday, June 28, 2014

وقتي حتي ويكي پدياي فارسي هم نميتواند تورك بودن اشكانيان را مخفي كند

Goddess women. The Historical
Found in old city of Nisa.
Marble of Original Nisa Found
توضیح وبلاگ: از آنجائی که این مطلب در آکادمی علوم تورکمنستان نیز مطرح بوده است و اوَلین مقالات را در باب تورکمن نسب بودن اشکانیان پروفسور عوض گوندوغدیف نوشته و منتشر کرده بود. از جمله آن مقالات:
۲. بازیابی قدمت عنوان پایتخت ترکمنستان شهر آشکاباد
Restoring old capital city of Turkmenistan “Ashkabad (Aşkabat)”

۳. شوالیه های باستانی ترکمن ها
Древние рыцари туркмен
۴. ...
نظر به اهمیت مطلب که همراه با فاکت های شاخص می باشد٬ آنرا در اینجا درج می کنیم:
قیرمیز:
از صفحه ويكي پدياي فارسي در مورد الفباي اورخون:
بارتولد ترک شناس معروف روس درباره این الفبای اورخونی مینویسد:دقیقترین تحقیقی که درباره اصل و منشا خط کتیبه های اورخون و ینی سئی انجام شده است کار دونر دانشمند فنلاندی است.وی شباهتهای بسیاری میان خط این کتیبه ها و خط سکه های اشکانیان که در قرن سوم پیش از میلاد تا قرن سوم بعد از میلاد بر ایران فرمان میرانده اند یافته است.
و از صفحه ويكيپدياي فارسي در مورد زبان پارتي:
اصطلاح زبان پهلوی را به اشتباه به دو زبان پارتی و پارسی میانه گفته‌اند. در حالی که این دو، هر یک زبانهای مشخص و مستقلی بوده دارای دستور زبان، واژگان و خط و شیوهٔ نگارش کاملاً متفاوتی هستند. زبان پارسی منسوب به "پارسه" از ایالت پارس و پارتی منسوب به "پرثوه؟؟" از ایالت پارت می‌باشد.
توضيح اينكه كلمه پارت در زبان توركي به معناي جدا شده و رانده است و علت اينكه اشكانيان لقب پارت را داشتند اين بود كه از بدنه اصلي تركان سكا كه جامعه اصلي توركها محسوب ميشدند جدا شده بودند.
از صورت باستانی زبان پارتی اثری بدست نیامده‌ است. سنگنبشته‌های نخستین ساسانیان معمولاً به به سه زبان و خط پارسی میانه، پارتی میانه و یونانی است. از کهنترین آثار پارتی بنچاق اورامان در کردستان و نیز سفالینه‌های بدست آمده از شهر نسا در جنوب شهر عشق آباد در ترکمنستان و نیز ظروفی کشف شده در دامغان ایران و نیپور عراق است.[۲] مهمترین آثار پارتی بدست آمده از نوشته‌های مانویان است که به زبانهای گوناگون پارسی میانه، سغدی، خوارزمی، و از جمله زبان پارتی است. زبان‌های ایرانی معاصر شمال غربی همچون گویشهای کردی و تالشی و زبانهای مرکزی ایران و نیز بلوچی از خانواده پارتی و زبان‌های ایرانی جنوب غربی همچون گویشهای زبان فارسی و لری از خانواده پارسی میانه هستند.
خوب بالاخره بدست آمده يا نيامده؟؟ آيا دليل اين تناقض گوئي به غير از اين است كه زبان پارتي كاملا مشابه زبان توركي بوده است؟
البته جواب اين تناقض و مخفي كاري درباره دوران پارتيان را بايد در كتاب مفصل دانشمند معروف شرق شناس، جورج راولينسون يافت كه بطور مفصل و مستندي به هويت تركي اشكانيان پرداخته است.
خوشبختانه اين فرد در قرن نوزدهم و قبل از بوجود آمدن فاشيسم پان ايرانيسم و استقرار بنياد دوستي ايران انگليس زندگي ميكرده است وگرنه امروزه چنين كتاب و منبع ارزشمندي كه ميتوان گفت تنها منبع معتبر درباره پارتيان است وجود نداشت. ...
 

No comments:

Post a Comment