Tuesday, January 28, 2014

دعوت ترکمنستان از ایران برای حضور در مراسم مختومقلی

مختومقلی فراغی
اولکامیز- آیغیت به نقل از فارس نوشت : یک روزنامه چاپ ترکمنستان اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور در جریان ملاقات با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با ایشان از ایران رسما دعوت کرده‏ که در برنامه‏‌های گرامیداشت سالگرد تولد «مختومقلی فراغی» در ترکمنستان یابد.

ایغیت به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، روزنامه «ترکمنستان بیطرف» امروز، پنج‌شنبه (۳ بهمن ماه) اعلام کرد که «قربانقلی بردی‏محمداف» رئیس جمهور این کشور در جریان ملاقات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با ایشان از ایران رسما دعوت کرده‏ است که در برنامه‏‌های گرامیداشت دویست‌ونودمین سالگرد تولد «مختومقلی فراغی» فیلسوف مشهور مشرق زمین در ترکمنستان، حضور یابد.


این روزنامه ضمن تأیید مطلب فوق تصریح کرد که در ملاقات روز سه‌شنبه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با رئیس جمهور ترکمنستان، طیف وسیعی از مسائل در ارتباط با روابط و همکاری فرهنگی و انسانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

گفتنی است که وزیر خارجه کشورمان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به‌منظور حضور در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‏‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان به عشق‏‌آباد سفر کرده و در حاشیه آن با رئیس جمهور ترکمنستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

دعوت دولت ترکمنستان از ایران برای حضور در آئین‌های گرامیداشت مختومقلی فراغی که آرامگاه وی در خاک ایران قرار دارد درحالی است که رئیس جمهور ترکمنستان چندی پیش با تأکید بر اینکه مختوم‌قلی شاعر، عارف بزرگ و استاد بزرگ شعر و ادبیات کلاسیک ترکمن است، گفت: آثار و خلاقیت مختوم قلی فراغی میراث مشترک بشریت است و در سال ۲۰۱۴ میلادی ما دویست و نودمین سالروز تولد مختوم قلی فراغی شاعر ملی ترکمن را برگزار می‏‌کنیم.

رئیس جمهور ترکمنستان در این راستا به مقامات علمی و فرهنگی این کشور دستور داده بود که برنامه‌‏هایی به مناسبت دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی را در سطح ملی و بین‏‌المللی به نحوه احسن سازمان‌دهی و برگزار کنند.

علاوه بر این هر سال در ماه می میلادی هیئت فرهنگی و هنری ترکمنستان، به منظور زیارت از آرامگاه مختومقلی فراغی و «دولت محمد‏آزادی» پدر آن شاعر پرافتخار مردم ترکمن در خاک ایران و نیز حضور در همایش بین‌المللی بزرگداشت مختومقلی فراغی که در روستای «آق توقای»، زادگاه این شاعر شهیر ترکمن، واقع در «گنبدکاووس» در استان گلستان ایران برگزار می‏‌شود به ایران سفر می‌کند.

مختومقلی فراغی کیست؟

مختومقلی فراغی یکی از بزرگ‌ترین سرایندگان و سخنوران ترکمن، ایرانی تبار است که در روستای آق‌توقای شهرستان گنبدکاووس متولد شد.

درباره تاریخ تولد این شاعر ترکمن، نظر قطعی وجود ندارد، اما اکثر محققان و کارشناسان با استناد به شواهد و مدارک موجود، سال ۱۱۱۲ هجری شمسی را تاریخ ولادت می‌دانند. وی زبان‌های فارسی و عربی را نزد پدر خود «دولت‌محمد آزادی» که از شخصیت‌های برجسته عصر خود در علوم اسلامی بود، فرا گرفت.

فراغی بعدها سفرهای زیادی به خارج از ایران از جمله بخارا، خیوه، افغانستان و هندوستان کرد و به یکی از مهمترین شخصیت‌های فرهنگی ترکمن تبدیل شد و دیوان سروده‌های زیبای وی به فارسی و انگلیسی و چند زبان دیگر نیز ترجمه شده است.

کارشناسان معتقدند که بزرگداشت شخصیت‌های فرهنگی برجسته‌ای مانند مختومقلی فراغی، می‌تواند نقش مؤثری در تقویت مناسبات فرهنگی، اجتماعی و به تبع آن تقویت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ایران و ترکمنستان داشته باشد.

No comments:

Post a Comment