Tuesday, November 25, 2008

EDEBIÝAT we SUNGAT - Эдебият ве Сунгат - ادبیّات و صونغات

удостовренние
RSS Эдебият ве Сунгат -22 ноября 2012
Отсутствие официального сообщения по поводу причин отставки главного редактора газеты, в печатных и электронных СМИ страны только способствует тому, что муссируемые в обществе слухи обрастают новыми «вариантами» и «подробностями»
Туркменистан - Култура: - 22 ноября 2012 15:14 - Просмотров: 3091
*****************
Атаджан Акыев, © News-Asia - Базирующиеся за пределами Туркменистана независимые оппозиционные и правозащитные издания на днях сообщили, что указом президента Туркменистана Гурбангулы Бердимухамедова, без указания причин, главный редактор центральной газеты «Туркменистан» Аннамырат Поладов освобожден от занимаемой должности. На его место назначен Какамырат Реджепов, занимавший аналогичный пост в газете «Эдебият ве Сунгат» («Литература и Искусство»).
Напомним, президент страны уже во второй раз увольняет Аннамырата Поладова с этой должности. В первый раз это было в 2009 году с формулировкой «по состоянию здоровья». Однако коллеги редактора и другие высокопоставленные чиновники знали, что Аннамырат Поладов пострадал из-за своего близкого родственника, которого правоохранительные органы страны уличили в наркоторговле. По их словам  редактор пытался «разрулить» эту ситуацию, однако было уже поздно – информация ушла на самый верх, где и было принято решение об отстранение его от должности.
Любой руководитель в Туркменистане, оказавшись в немилости, вместе с членами своей семьи автоматически попадает под негласный надзор специальных служб и чувствует себя в полной изоляции. Так случилось и с Аннамыратом Поладовым. Его сторонились бывшие коллеги и друзья,  статьи, написанные им  нигде и никем не публиковались.
Стоит отметить, что отставные туркменские чиновники лишаются возможности занимать руководящие посты в государственных структурах власти и управления. Однако, в отличие от других бывших руководителей, в судьбе Аннамырата Поладова случилось нечто удивительное. Глава государства неожиданно для многих назначил его заместителем председателя Государственного информационного агентства ТДХ, а через год своим новым указом вновь вернул его в кресло главного редактора центральной газеты «Туркменистан».
Оппозиционные издания пишут,  «что начавший свою карьеру в восьмидесятые годы Поладов внес весомый вклад в формирование культа личности первого президента Туркменистана Сапармурата Ниязова, и его вторичное пришествие на должность главного редактора объясняют тем, что нынешние власти хотели использовать его богатый опыт восхваления нынешнего руководителя страны.
В среде творческой интеллигенции Туркменистана по поводу вторичного увольнения Аннамырата Поладова сейчас бродят разные слухи и версии. Одни предполагают, что редактор уволен из-за того, что он в своих публикациях не превозносил президента также усердно и мастерски, как он это умел и делал при прежнем режиме. Другие убеждены в том, что Аннамырат Поладов в приватной беседе либо же в телефонном общении с кем-то допустил неосторожные высказывания в адрес властей, жестко контролирующих средства массовой информации. Сторонники второй версии в качестве убедительного довода приводят общеизвестный факт регулярного прослушивания органами госбезопасности служебных и домашних телефонов всех руководителей и номенклатурных работников.
Туркменистан    газеты Туркменистана, пресса в Туркменистане    Какамырат Реджепов    Гурбангулы Бердимухамедов    Эдебият ве Сунгат    Аннамырат Поладов
***************

EDEBIÝATDA DOSTLUK HEM HALYPALYK GATNAŞYKLARY

Türkmen edebiýatynda döwürdeş şahyrlaryñ arasyndaky dostluk hem halypalyk gatnaşyklary öz gözbaşyny gadymyýetden alyp gaýdýar. Çünki bagşy-sazandalykda-da, şahyrçylykda-da ösmek, kämilleşmek üçin özüñden öñdäki nesilleriñ tejribesini öwrenmek, özleşdirmek örän zerur, ýöne ol tejribäni özbaşdak özleşdirmek añsat iş däl. Şol sebäpden hem halypasyz ösen bagşy-sazandanyñ, ýazyjy-şahyryñ kämillige barýan ýoly uzak bolýar. Elbetde, çyn zehin düýbünden halypasyz bolsa-da, iru-giç kämillige ýetip biler. Ýöne ol özüne mynasyp halypa tutunyp, ilki şondan degerli sapaklary alsa, onda kämillige ýetmesi añsatlaşýar. Orta asyrlardan bäri türkmen ýazyjy-şahyrlary, bagşy-sazandalary bu ýörelgä eýerip gelipdirler. Döredijilikde dostluk, halypaçylyk – dünýäniñ köp halklarynda adaty ýörelgedir. ....
Dowamy

1 comment:

  1. Ýöne edebiýatda we sungatda halypa tutunmak töwekgel iş. Sebäbi ýiti zehin öz derejesinden pes halypa tutunsa, hökman utdurýar. Kütek halypa ýaş zehini nädogry ýola salyp, hemişelik azaşdyryp, hatda onuñ zehinini köýdüribem biler. Halypalyk ýaşyna ýeten ýazyjy-şahyr, bagşy-sazanda şägirdini öz abraýy bilen basmarlap, öz galybyna salyp, adatça, tebigy suratda ondan özüne meñzeş birini ýetişdirmäge ymtylýar. Onsoñ kütek halypa tutunan ýaş zehiniñ köýdügi bil. Sungatyñ taryhynda bu seýrek bolmaýar. Bu meselede esasy ýitgi çekjegiñ ýaş zehiniñ özüdigi üçin, halypa tutunmak işine seresaply çemeleşilse ýagşy.
    Döredijilikde dostluk meselesi-de edil şonuñ ýaly: sungat äleminde, adatça, zehinliniñ zehinli, kütegiñ-de kütek bilen sözi alyşýar, ýogsa dostluk uzaga gidenok. Çyn zehin hemişe garaşsyz bolýar, şonuñ üçinem dirikä beýik talantlar bilen dostluk gatnaşygyny saklamak hemme kişä başardanok. Onsoñ, adatça, diñe özleri aradan çykansoñlar, çyn zehinleriñ dostlary köpelip ugraýarlar... Olaryñ haýsynyñ çyn, haýsynyñ-da ýalan dostdugyny bilmek hem añsat iş däl.
    Türkmenistanda indi Gurbannazar Eziz bilen özüniñ dost bolanlygy hakda ýañrap ýören kän. Şahyryñ tragiki ölüminden soñ, şeýle ”dostlaryñ” sany has hem artdy. Bu ýagdaý Bapba Gökleñ bilen baglanyşykly hem gaýtalanýar. Şahyr tragiki ýagdaýda wepat bolanda, onuñ ýasyna, belli günlerine, hat-da ýylyna görünmäge-de bogny ysmadyklar bu gün ol hakda makala ýazyp, radioda agyzlaryny dolduryp çykyş edýärler. Nätjek, dil bir öl ýere biten zat…
    G.Eziz aradan çykansoñ, onuñ kitaplaryna sözbaşy ýazanlaryñ hemmesi-de, özlerini beýik şahyryñ dosty diýip yglan etdiler. Delil hökmünde-de esasan şahyr bilen bile düşülen surat, ýa-da onuñ tötänden ýazan haty agzalýar. Ýöne bu meselede bir hakykaty unutmaly däl: bile düşülen surat ýa-da ”salam hat” entek dostlygyñ tassyklamasy bolup bilmez. Sebäbi durmuşda tötänleýin suratlar-da, hatlar-da kän. Uly zehinler, adatça, örän kiçigöwünli bolýarlar, kim gelip ýanynda bile suratyny aldyrsa-da, ony kowmaýarlar. Olar özleriniñ adaty geçirimliligi bilen mekirleriñ mekirligine, hilegärleriñ hilegärligine çydaýarlar. Käbir körzehinler beýikleriñ durmuşdaky bu geçirimliliginden özleriçe peýdalanýarlar we öz öýlerini belli şahsyýetler bilen bilelikde aldyran suratlary bilen bezeýärler. Şol suratlar, hamana, olaryñ özleriniñ-de bihal däldigini subut edýärmiş… Örän geñ subutnama…
    G.Eziz wepat bolansoñ özüni onuñ ýakyn dosty, ýogsa-da (iñ bärkisi!) jan ýaly şägirdi diýip yglan edenleriñ-de sanasañ sogaby bar. Emma ýaşuly türkmen ýazyjy-şahyrlarynyñ gürrüñinden çen tutsañ, onda Gurbannazar Eziziñ öz galamdaşlarynyñ arasynda çyn dosty diñe Halyl Kuly eken. Bu iki zehin syrdaşlyk hem dostluk gatnaşygynda bolupdyrlar.
    G.Eziziñ döwürdeşi, hak dosty, H.Kulynyñ eselerini siz GÜNEŞ< saytyndan okap bilersiñiz.

    Ak Welsapar, ýazyjy

    ReplyDelete