Saturday, June 07, 2014

گزارش لحظه به لحظه از مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در بجنورد + تصاویر

مختومقلی فراغی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از اولکامیز، گزارش لحظه به لحظه مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در بجنورد بشرح ذیل می باشد:
مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در محل منزل شخصی آقای مهندس حمیدی در شهرستان بجنورد، پنج شنبه پانزدهم خردادماه برگزار شد.
8:35 برنامه با تلاوت آیات کلام ا... مجید توسط آخوند شمالی آغاز شد.

18:40 مهندس حمیدی میزبان و مسئول برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی با قرائت مقاله در خصوص مختومقلی فراغی برنامه را آغاز نمود و به تمامی حضار خوش آمد گفت.
18:46 با مجری گری لطیف ایزدی با خوش آمد گویی به مهمانان شروع شد
18:47 لطیف ایزدی سخنانی از امام خمینی (ره) بیان کرد در وصف و اهمیت گفتار شاعران و اهل ادب و سپس از شاعر بنام ترکمن صحرا عبدالقهار صوفی راد دعوت کرد تا به جایگاه آمده و شعری در وصف مختومقلی فراغی بگوید.
18:50 شاعر ستار سوقی از آق قلا شعری در خصوص مختومقلی فراغی برای حضار دکلمه کرد.
18:55 شاعر پیشکسوت ترکمن صحرا تقی پورمند از انجمن میراث گنبد در خصوص مختومقلی شعری دکلمه کرد.
19:00 شاعر رجب مختوم شاعر از انجمن میراث در جایگاه حاضر شد و شعر خود را دکلمه کرد.
19:04 مجری عاشر قولاق (رئوفی) در جایگاه حاضر شد و برنامه های مراسم را اعلام میکند.
19:05 مشهد قلی قزل از بندر ترکمن در جایگاه در حال قرائت مقاله ای تحت عنوان مختومقلی فراغی میباشد.
19:10 بایرام قلیچ فرزام در خصوص اشعار الحاقی در دیوان مختومقلی فراغی سخنانی گفت.
19:14 استاد موسی جرجانی سردبیر و مدیر مسئول اقتصاد گلستان نویسنده بیش از 30 اثر در خصوص برگزاری مراسم مختومقلی و نکوداشت آن بزرگوار سخن گفت همچنین از مراد دوردی قاضی و کارهایی که برای معرفی مختومقلی فراغی به جهانیان انجام داد سخن گفت.
19:20 استاد موسی جرجانی از نحوه چاپ دیوان فراغی سخن گفت: از پیشکسوتان برگزاری مراسم مختومقلی و مراد دوردی قاضی و مرحومه عطا ایشان محمدی یاد کردند.
19:27 شاعر و عضو انجمن میراث بای محمد چندری از گنبد و نوری شاهیر رجب پور از جرگلان شعر در وصف مختومقلی فراغی سرودند.



تصویر کوچک شده


19:29 محقق و نویسنده بندر ترکمن مشهد قلی قزل در خصوص برخی از ابیات مهم با پر معنی مختوقلی فراغی توضیح داد

19:32حاج حمید کمی درباره علت شهرت مختومقلی سخن گفت وی افزود: مختومقلی زبان ترکمنی را به صورت ادبی به کار برد…

19:34 شاعر مشد شکاری گوینده بجنوردی به حضار خوش آمد گفت و در سوگ امام خمینی (ره) متنی قرائت کرد و گفت امام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هستند ما باید با برنامه های فرهنگی راه امام را ادامه دهیم و به دشمنان ثابت کنیم که هم پیمان و متحد هستیم و در مقابل تهاجم و بی فرهنگی بیگانگان و دشمنان جمهوری اسلامی ایستادگی میکنیم.

19:38 حاج حمید کمی درباره چرا ما مختومقلی را بزرگ میدانیم چنین گفت: بسیاری از عناصر فرهنگی در حفظ ملیت و نژاد تأثیر گذار است اما مهمترین عنصر فرهنگی برای حفظ و تداوم یک ملت زبان میباشد و مختومقلی فراغی به جهت اینکه زبان ادبی ترکمن را انسجام بخشید باعث حفظ ملت ترکمن در پهنه تاریخ گردید.

19:41 جبارقلی مارامایی شعر خود را در وصف مختومقلی دکلمه کرد .

19:43 آتا نظر برزین گفت: سراسر دنیا به اشعار مختومقلی دسترسی دارند. مختومقلی در بین ما زنده است . جشن مختومقلی جشن ادبیات ترکمن است.

19:48 عطا نظر برزین محقق ترکمن صحرا گفت : روح شعر مختومقلی در ترجمه مشخص شود, شاعران انگلستان در قالب شعر مختومقلی شعر میسرایند. زبان مختومقلی زبان ادبی است.

19:50 شاعر سید مراد باطر از جرگلان شعر خود را در مراسم دکلمه کرد.

19:55 ناصر رهنما فعال فرهنگی و شاعر درباره این مراسم گفت: باعث اتحاد قومیت های ایران میشود چون شعرا به ویژه شاعرانی مثل فردوسی و مختومقلی فراغی باعث اتحاد تمام بشریت می شوند چون ادبیات مربوط به یک قومیت خاص نیست بلکه حرفهای دل تمام بشریت را بیان می کنند.

20:00 باغشی مشهور بجنورد و جرگلان ؛ آنا مراد رستگاری : برگزاری این مراسم برای شهر بجنورد بسیار تأثیر گذار است. در خراسان شمالی ترکمن ها برای برگزار کردن این مراسم با مهندس حمیدی همکاری کردند و زحمت زیاد کشیدند. روابط فرهنگی و هنری بین فعالان و هنرمندان استان گلستان و خراسان شمالی بیشتر می شود به جوانان زیاد تأثیر می گذارد و جوانان ما می توانین از این مراسم فرهنگی به نیکی الگو بگیرند.

20:05 حاجی محمد قرنجیک شاعر آق قلا: شعر و سروده خود را در وصف شاعر و عارف بزرگ ترکمن دکلمه کرد.

20:10 رحیم مرادی در جایگاه حاضر و به همه حاضرین و عاشقان مختومقلی جشن ، بزرگداشت و مراسم نکوداشت آن بزرگوار را تبریک گفت: این سفره به خاطر مختومقلی است و برای ترجمه دیوان مختومقلی باید خودش را خوب بشناسیم . اگر تأثیرش زیاد باشد بیائید شروع کنیم اگر نه نیاز به ترجمه اشعارش نیست. در انگلستان دکتر یوسف آزمون اشعار مختومقلی را ترجمه کرد و با شاعر برایان اولدیس در انگلستان در خصوص اشعار مختومقلی مشورت کرد و وقتی دید که ترجمه اشعار مختومقلی تأثیر گذار است در دانشگاه های خارج تدریس نمود و اشعار مختومقلی را معرفی کرد.

20:17 ششمین نبیره مختومقلی فراغی (شریف ایشان محمدی) گفت: استاد اول مختومقلی پدر بزرگوارش دولت محمد آزادی بود . او خود شاعر و عالم بزرگی بود و به زبان جغتایی شعر میسرود. مختومقلی به زبان ادبی امروزی شعر سروده. ضمنا این رو به یاد داشته باشیم که همیشه به مناسبت تولد مختومقلی در سراسر جهان ترک و ترکمن جشن می گیریم در حالی که برای دولت محمد آزادی به مناسبت روز وفاتش مراسم می گیریم . ما از مهندس خلیل مراد حمیدی تشکر میکنیم که بسان گوراوغلی تلاش کرد و وظیفه ماست که از زحمات او تقدیر کنیم.

20:22 شاعر و مجری عاشر قولاق (رئوفی) شعری خواند.

20:27 نوبت به هنرمندان و باغشی های ترکمن صحرا رسید و در جایگاه مراسم حاضر شدند تا برنامه های هنری خود را اجرا کنند. صفر محمد محمدی از یکه سو – جرگلان – رمضان پناهی از بجنورد نوازندگان هنرمند در این ساعت برنامه هنری خودرا شروع کردند.

20:32 خواننده حالت ولی زاده و قیجاقچی : چاریار بایندری از کلاله عضو جمعیت مختومقلی در حال اجرای برنامه هنری خود هستند.

20:42 بخش دوم برنامه هنرمندان شروع شد، عبدالرحمن فراخی هنرمند بنام ترکمن صحرا به همراهی نوازنده مشهور گنبد و ترکمن صحرا تواق ندیمی در حال اجرای موسیقی و خواندن آهنگهایی از اشعار مختومقلی فراغی در این مراسم هستند و همه تماشاگران را به وجد آوردند.

20:52 بعد از هنرمند سرشناس عبدالرحمن فراغی نوبت هنرمند دیار گلی داغ سراج الدین روحانی (تویتیکچی) رسید که برنامه خود را با صدای دلنواز تویتیک اجرا مینماید.

21:20 باغشی آنه مراد رستگاری از جرگان و بجنورد – سازنده قربان شادی رامین از یکه سوءود در حال هنرنمایی هستند.

21:30 علیرغم برگزار مراسم، عبدالرحمن فراغی در بین شاعران در منزل مهندس حمیدی هنرنمایی می کند ، طواق ندیمی با آکارئون وی را همراهی میکند و کم کم جمعیت از بیرون به جمع آنان سرازیر میشوند و اتاق از جمعیت پر میشود.

21:36 در جایگاه سراج الدین روحانی نی نواز با نی هفت بند و دیللی تویتیک و دو نفر کرد از شیروان در مراسم مختومقلی حاضر و درمراسم هنرنمایی میکنند.

21:41 دوردی خان بهادری هنرمند و باغشی سرشناس بجنورد هنرنمایی میکنند و ۲ ترانه (آیدیم) فولکلور ترکمنی اجرا میکنند.

21:46 دوباره با درخواست حضار مراسم بخصوص بجنوردی ها ؛ عبدالرحمن فراغی خواننده خوش ذوق بندرترکمن به جایگاه دعوت شد و به همراهی طواق ندیمی به صحنه آمده و هنرنمایی میکنند.

تصویر کوچک شده
هنرمندان اهل جرگلان و بجنورد
تصویر کوچک شده
هنرمندان اهل جرگلان و بجنورد
تصویر کوچک شده
تصاویر از: مارقوش

No comments:

Post a Comment