Thursday, August 22, 2013

قدری در باره باطئر بالئش اؤوزویچ پژوهشگر توانای صنایع فنآوری ترکمنستان بدانیم

باطئر بالئش اؤوزیویچ
خوجه نفس: از جمله شخصیتهایی که در بازسازی دو دوره از روند سوسیالیسم و استقلال در جمهوری ترکمنستان نقش برجسته ای را بازی کردند، پدر و پسر اؤوزف ها می باشد. بالئش اؤزف پدر باطئر در دوره ورود به جمهوری ترکمنستان شوروی سوسیالیستی، در اداره و ساختمان این دولت از پیشکسوتان معماری این کشور در نیمه اول قرن بیستم بود.
باطئر در اواخر دوران شوروی سابق در سال 1990 برای خدمت در وطن اصلی خود از مسکو به ترکمنستان می آید و از بدو ورود در رأس مراکز آموزشی بویژه بعنوان رئیس دانشکده (رکترانت انستیتو صنعتی آموزشی) پلی تکنیک ترکمنستان جای می گیرد. در سالهای بعداز استقلال ترکمنستان، در جهت گسترش موقعیت دانشکده پلی تکنیک تلاشهای زیادی از خود نشان داد. وی پژوهشگری توانا و مردمی بود. در این رابطه در فیسبوک "ایل-اولوس" اشاراتی چند بدان شده است که در پیش آنرا عنوان خواهیم کرد. اما انگیزه یادآوری وی در اینجا آشنائی نزدیک اینجانب گرداننده این وبلاگ با ایشان می باشد.
همسر ایشان لاریسا اؤزوا، همراه با مایا صاپاروا انصاری (دخت دکتر صفر انصاری مبارز و پژوهشگر معروف ترکمن از کومیش دپه - ایران) یکی از همکاران نزدیک گرداننده این وبلاگ در انستیتو پژوهشی تاریخ شاجا باطئراف آکادمی علوم ترکمنستان در سالهای 1989-1997 تا قبل از انتقال انستیتو به کابینه وزیران ترکمنستان بود.

در سال 1993 اینجانب جهت گرفتن پذیرش برای عده ای از دانشجویان ترکمن ایرانی به نزد وی رفته بودم. ایشان مرا به گرمی پذیرفت و آشنائی نزدیک من با وی از همینجا آغاز گرده بود. وی به دانشجویانی که معرفی کرده بودم پذیرش داد.

او همیشه در باره بالا بردن کیفیت علوم و تکنولوژی در ترکمنستان به مشاوره می پرداخت و علاقمند بود از پیشرفتهای تکنولوژی در خارج از شوروی سابق را بیشتر بداند و در گسترش علوم کاربردی فعالیتهای چشمگیری را به انجام رسانیدند. در باره خدمات ایشان و پدر محترم وی هرچقدر تعرف شود، هنوز اندک است. ...

ما در اینجا به اطلاعاتی که در صفحه "یل-اولوس" فیسبوک درج شده است بسنده میکنیم و از گرداننده این صفحه جهت گنجانیدن چنین مطالب مفید، بدینوسیله قدردانی می شود. ...

ایل-اولوس: آقای دکتر باتئر اؤوزوف (۲۰۰۷-۱۹۳۹) — دانشمند ترکمن، استاد دانشگاه در رشته‌های الکترونیک و سیستم‌های محاسبه‌گر، «فعال علمی شایسته ترکمنستان»، آکادمیک آکادمی علوم ترکمنستان، عضو آکادمی بین‌المللی علوم و سیستم‌های کامپیوتری، معاون انستیتو اتیکا»ی مسکو (۲۰۰۴-۲۰۰۱)، معاون انستیتو دولتی علمی-تحقیقاتی فناوری‌های اطلاعاتی-آموزشی روسیه. برنده نشان «غایرات»؛ نویسنده بیش از اثر علمی.

زنده‌ یاد آقای دکتر باتئر اؤوزوف، فرزند بالئش اؤوزوف، رئیس شورای وزیران ،‌ در شهر داش‌اغوز
(http://is.gd/f93Ac0) به دنیا می آید. وی در سال ۱۹۶۲، دانشگاه صنعتی مسکو تحت عنوان باومان (از توانمندترین دانشگاه‌های مهندسی در اروپا) فارغ التحصیل میشوند. وی بعد از چند سال تحقیقات ، مدرک دکترای سیستم‌های مدیریت اتوماتیک و در سال ۱۹۷۲، فوق دکترای سیستم‌های محاسبه‌گر را طی می‌کنند.

آقای دکتر اؤوزوف بعد از اتمام تحصیلات‌ خود در مسکو به فعالیت علمی و تدریس در دانشگاه مشغول میگردد. پس از مدتی چند برای سمت مدیریت دپارتمان علوم و فناوری برنامه ‌ریزی دولتی، ، در رأس مدیریت انستیتو پلی‌تکنیک ترکمن، دانشکده سیبرنتیک صنعتی رو بنیانگذاری می‌کنند. در همین‌ حال آقای دکتر اؤوزوف، اساس‌های نرم‌ افزاری الفبای لاتین ترکمن (http://jabb.im/909) رو شکل می‌دهند. وی همچنین در طراحی سیستم‌ های اتوماتیک مدیریت صنعت بزرگ پالایش نفت و گاز ترکمنستان مشارکت می نمایند.

بین سال‌های ۲۰۰۵-۲۰۰۱، از طراحان برنامه «توسعه محیط واحد اطلاعاتی-آموزشی» در وزارت آموزش و علوم روسیه بودند و در بخش «کارهای علمی-تحقیقاتی در مسیرهای اساسی اینفورماتیزه کردن آموزش» این برنامه فعالیت می‌ نمایند.
آقای دکتر باتئر اؤوزوف در جولای سال ۲۰۰۷ در مسکو بسرای باقی می شتابند. او همیشه مشهور به نظم، تفکر والا، احترام به مردم و قضاوتی مستقل بودند. روحشون شاد، یادشون گرامی.

No comments:

Post a Comment